Autentický a nezaměnitelný. Martin Matys bojuje s vlastními démony skvělou lyrikou i přednesem (Spotlight)
O slovenském raperovi Martinu Matysovi, můžeme slyšet už v roce 2012, jakožto frontmanovi rapové funky skvadry SLOW FLOW. Zde nasbíral prvotní zkušenosti, jak při psaní textů, sekání flow, tak i s živými vystoupeními.
Se Slow Flow vydávají několik povedených singlů a klipů – ku příkladu “ PÍŠEM TO O TEBE“, kde už tehdy můžeme slyšet pro Matyse typické popisování velmi osobních emocí a pocitů, které se nesou v drtivé většině i po zbytku jeho hudební kariéry. V podobném duchu se nese také druhý singl, již bývalé Matysovo kapely, s názvem “NETVOR“. Náznakem, že v tomto slovenském rodákovi opravdu něco je, může být i to, že jsou v roce 2012 se Slow Flow součástí Freshtapeu, který měl na starost česko-slovenský portál Refresher. Zde se objevují se svou skladbou “POZRI“ vedle nejzvučnějších jmen rapové scény – Gleb, Boyband, Logic a mnoho dalších. Bohužel se díky bitím několika eg členů kapely, nebo problémy s vydáním již nahraného alba, na které ovšem díky pochybné smlouvě neměli právo, tato hip hopová kapela rozpadá.
Tím se dostává Matys na sólo dráhu rapového umělce – někdy okolo roku 2014/15. V té době se také setkává s producentem Amidou, se kterým vydává videoklipy “XIBALBA“ a “IBALGIN“, kde se, i podle názvu songu, depresivně vypisuje a srovnává s problémy nočního života, chlastu a drog. Po vydání singlech ve spolupráci s Amidou vystupuje na světlo světa další spolupráce, tentokrát s pražským producentem Domem. S ním vydává další videoklip s názvem “MOŽEM JEBAŤ“. Klip je natáčený v nočních ulicích Prahy a oproti Slow Flow, o které se v posledně zmiňovaném tracku lehce opírá, znějí nové spolupráce o mnoho rapověji a současněji. Po dalších vydaných singlech s názvy “SATIVA“ a “TITULKY“ s Domem se zdá, že konečně našel svého člověka a rapovýho parťáka, s kterým by mohl sklízet a pokračovat bok pod boku v hudební kariéře…no jasně, akorát, že vůbec.
S oběma zmíněnými producenty krachla během chvíle spolupráce na chystaných, téměř dokončených EP, jak z personálních důvodů a neproduktivity v případě Amidy, tak zjištění, že většina Domovy produkce vlastně vůbec není jeho. Zdá se, že málokomu se lepí smůla na paty více, než Matysovi. Do jisté chvíle. Vše se láme v druhé polovině roku 2016, s protnutím spolupráce s Ty Nikdy labelem a jeho šéfem Ideou. Právě za pomocí jeho produkce vydává povedený singl s názvem “69“, který předchází prvnímu ucelenějšímu projektu s názvem Čísla EP. To hned z kraje roku 2017 vydává už jako oficiální člen labelu Ty Nikdy pod kompletní produkcí právě od Idey, takže záruka kvality. Důležitost prvního většího releasu podtrhují dalším videoklipem se stejnojmenným názvem “ČÍSLA“, o který se postarali Lousy Auber a dlouholetý spolupracovník Matyse, co se videoprodukce týče, Hugo Hypetrain.
Na počáteční vlně s Ty Nikdy se Martin veze dál a spolupráci stvrzuje ve velmi chytlavém singlu s dvojpointovým názvem “V BAROCH“ na produkci s dalším členem TNKDLBL – Inphym. Ten samý rok stíhá vydat první ze série Mixdown volume mixtapů, nejzásadnější release však slovenského rodáka, v tu dobu žijícího v Praze, ještě čeká. V roce 2018, po vydání singlů, jako je například “HLUBOKO“ nebo “FLOW“ ve spolupráci s brněnským Michajlovem a volného pokračování Mixdown volume mixtapu s číslem 2, vychází doposud nejdůležitější počin Martina Matyse, a to sólové album Martin.
To je na tuzemském rapovém poli, jedním z nejoriginálnějších alb posledních let, a dodává lokální rapové scéně určitou pestrost. Drtivá většina produkce je nahrávána na živé nástroje, často způsobem jamování nebo freestylu mezi jednotlivými hudebníky, kteří se na albu podíleli. Na desce můžeme slyšet extrémně otevřené osobní vyrovnávání se s osudem a pocity tohoto slovenského MC. To je hlavní důvod, proč se jmenuje album Matysovo křestním jménem. Určitě bych zmínil velice silnou, depresivní skladbu “OTEC“, kde se vyrovnává s vyrůstáním a absencí člověka, který by měl být v jeho životě jistotou a největší oporou. Naopak v kontrastu hozená, je jedna z mála pozitivních skladeb na albu, s názvem “MAMA“, kde vzdává hold a respekt za výchovu a lásku své matce. Osobitou, melancholickou desku, která se blíží vibem spíše původní tvorbě se SLOW FLOW, prolíná tvrdý rapový track “LOLO“ na featu s Michajlovem a Danielem z 1312 Records, kde se otírají o ostatní MCs, nebo spíše toys, kterých je v rapu bohužel spoustu. Na albu se krom brněnských rodáků z 1312 Records objevuje také hlava Ty Nikdy labelu – Idea na tracku “ČLOVĚK“. Celé album uzavírá skladba “ARIGATO“, kde se mimo kritiky politiků, společnosti a hlavně sama sebe, svěřuje, že se v blízké budoucnosti stane otcem svého prvorozeného syna Matyho. Debutní album vychází také na vinylu s velmi povedenou, jednoduchou grafikou, kterou měl na starost grafik Zerwox.
Na debutní album navazuje Martin Matys dalším projektem plný kvalitního rapu – DropBox, s parťáky z labelu Ideou a slovenským Prezidentem Lourajderem, s kterými objíždí i menší, letní, čtyř zastávkovou společnou tour, po Čechách i Slovensku. Svůj extrémně produktivní rok 2018 uzavírá společnou Ty Nikdy deskou Akta X, na který se podílejí všichni členové zmiňovaného labelu. K desce vychází několik úspěšných klipů, třeba ke skladbám “HAN SOLO“ nebo “MÁLO Z NÁS“. Odměnou za kvanta odvedené práce na společné desce, je fakt, že proměňují nominaci v prestižních cenách Anděl, za album roku v kategorii rap.
Martin Matys se přehupuje do následujícího roku 2019, kde je nejzásadnějším pointem release dalšího důležitého alba, tentokrát s producentem a Paulieho Garanda dvorním DJem Kenny Roughem. S tímto libereckým rodákem a občasným saxofonistou teasují na své společné album 20 000 míľ pod morom dvěma úspěšnými singly “HOME ALONE“ a “FELLA“ s featuringem Renneho Danga. Oba zmíněné singly se objevily i v úspěšném seriálu Zrádci z produkce České Televize. Oproti debutovému albu, je o něco rapověji laděné a některé texty na mě působí poněkud odlehčeněji, než v Matysovo prvotině. Možná i to je důvod, že se na 20 000 míľ pod morom objevuje opravdu velké množství hostů. Přes parťáky z labelu, jako jsou Rest, Paulie Garand, Boy Wonder nebo Idea, tak i méně známého Lunu s Dyzivvem na tracku “HITLIST“. Na osobnějších, a za mě, nejlepších skladbách se podílí Martin Matys ovšem primárně sám. Řeč je opět o typicky emotivních punchlines ve skladbách “VÝDYCH-NÁDYCH“ nebo “PLAYBACK“, kde se srovnává s rozchodem a divokým vztahem s jeho tehdejší partnerkou. Celé album uzavírá skladbou s pozitivním názvem a message “DOBRE BUDE“. Po vydání desky se dále objevuje na skladbě v producentském albu legendárního DJ Wiche s BoyWonderem na tracku “PO SVOJEJ CESTE“.
Po úspěšné zimní tour s Kenny Roughem a jejich společnou deskou, se Martin Matys v roce 2020 opět focusuje na svůj mixtapeový mini seriál pod názvem Mixdown tentokrát už Mixdown volume 3. Na ten teasují společně s Benem a Ideou trakcem “MNPLS“ do brutálního akustického beatu z US dílny od Atmosphere. Zde se textově pouští, mimo jiné také do, v tu dobu silně propíraného téma, ohledně Black Lives Matters a vraždy George Floyda. Další povedený singl, který upozorňuje na brzký drop připravovaného projektu je track “OMGWTF“ s navrátilcem z výkonu trestu, parťákem Michajlovem.
Na desce můžeme slyšet dalšího brněnského rapera, v zajímavé spolupráci na tracku “SIVÝ DEŇ“ Maniaka. Dále v posledním mixtapu dává Martin Matys prostor méně profláklejším jménům v lokální scéně, ale o to pestřeji a zajímavěji celý projekt zní. Řeč je o talentovaných TrashBoy Sony nebo Lloyd Lynch. Lyricky na Mixdown volume 3 autor nijak zásadněji nevybočuje oproti předešlé tvorbě. Vypisuje se s problémy, které má již převážně sám se sebou, vrací se k poněkud nepovedenému vztahu se svojí bývalou přítelkyní, nebo k nepěkným vzpomínkám, jenž si nese z dětství na svého otce. Naopak zde vypichuje svůj vztah a lásku ke svému synovi, která se neustále prohlubuje, nebo samotné music, jenž opravdu žije.
V aktuálním roce, se Martin Matys objevuje na projektech svých rapových kolegů z labelu. Konkrétně na producentské desce O beatech a lidech od Idey nebo v remixové skladbě “STORMBREAKER“ s Pauliem Garandem. Co se týče sólo projektů, vydává Neosoul EP s novým producentským parťákem z party Club17, který si říká Xaren. Nová spolupráce se Xarenem, rozšiřuje už tak pestrou rapovou univerzálnost tohoto slovenského MC. Na Neosoulu můžeme opět slyšet pár featů, na kterých se objevuje a prohlubuje spolupráce s Paulie Garandem na skladbě “SPACEFLOW“, nebo se slovenským newschoolovým raperem Pridenyyym. K projektu vychází videoklip ve spolupráci s Just Filmer, k nejosobnějšímu tracku “SÁM“. Neosoul EP pokřtil Martin Matys na nedávném koncertě v Ledárnách Braník společně s Garandovými projekty Monology a Mezi Prsty, na kterém pracoval společně s producentem Wichem.
I přes relativně kostrbaté začátky své hudební kariéry, přes rozpad kapely Slow Flow, nebo problémy s autorskými právy producentského parťáka Doma, si nepřestal jít Martin Matys za svým cílem. Kde kdo, by se po všech těch prvotních trablích a neúspěších nechal od rapu odradit. To se v tomto případě naštěstí nestalo. Martin Matys se dostal k těm správným lidem (zdravíme Ideu a TNKDLBL), díky kterým může svůj hudební potenciál rozvíjet na plno. A kdybych měl dát za někoho ruku do ohně, „kto vlastne obetoval všetko tejto hre?“, tak je to právě Martin Matys.
nadcházející akce interpreta:
19.8. – Jižní Block – České Budějovice (w/ Paulie Garand + Kenny Rough) 11.9. – Ledárny Braník – Praha (w/ Ty Nikdy label)
SLEDUJ KLUBOVNU
PŘEDCHOZÍ SPOLIGHT EPIZODY
Text // Daniel x Foto // Honza Tran