Spotlight: Malej, ale nezastavitelnej. Pain přesvědčí energií, dikcí i přesahem

Pain, jeden z hlavních představitelů grimeovýho uskupení Darkside of the sun, se věnuje rapu přibližně osm let. První počin, totiž vyhazuje už v roce 2013, na teď už mrtvém youtubovém kanálu, Gold TV. Na “EGOTRIP“ EP můžeme slyšet čtyři skladby, na dvou z nich je na featu Tommy Haze aka Řáhol. K tracku “BASEBALL“, z tohoto EP, vychází také Painův první klip. Od té doby ušel obdivuhodný kus cesty, která jej dostala, až do pozice jednoho z nejzajímavějších jmen na scéně.

Už při prvním projektu, je cejtit Zeeho, jak si také Pain říká, zajímavý čuch na produkci. Ta je inspirována převážně bassovou UK music, drum and bassem, dubstepem a elektronikou. Na první EP navazuje následující rok také jeho debutový mixtape, který Malej Zee, pojmenoval “WARM UP TAPE“. Ten si nahrával převážně u sebe doma a také si tape sám zmixoval a zmasteroval. Tento projekt už má na soundcloudu celkem zajímavou pozornost a Pain tím jen dokazuje, že svou hudební kariéru, stále ještě v poměrně mladém věku, myslí vážně. Lyrics jsou nasáklý poněkud depresivní atmosférou a životem “pod vlivem“ chlastu a drog, jak sám Pain na projektu několikrát uvádí. Také zde můžeme slyšet několik vlastních produkcí, což prokazuje jeho hudební univerzálnost. Svůj KSICHT, ale při tvorbě prvních dvou projektů, Pain stále ještě hledá. Zatím.

Po releasově slabším roku 2015, nastává v roce 2016 pro Paina první milník v jeho hudební kariéře. Vedle častého koncertování, vyhazujou s Tubsem a PeManem první rooftop studio grime session. Ta má mezi veřejností šílenej hype a doteď vidělo tohle video skoro osm set tisíc lidí. Ve stejný rok releasuje své druhé čtyř-trackové EP, na kterým pracoval s producentem Kletisem. K pilotní skladbě “NEZAJÍMÁ“, natáčí také další videoklip s HolubsVideo, a to v kolébce grime music – Londýně. Do Kletisovo přísnejch beatů, sází Pain bars ohledně svých existenčních problémů, kritizuje jak sebe, tak generaci svých vrstevníků, votírá se zde o českou rapovou scénu a celkově na mě lyrics působí antisociálním vibem.

V roce 2017 probíhá divokej křest ke zmíněnému EP a Pain dává svůj první rozhovor pro Banger TV. Tam se můžeme dozvědět, že na základě vydání EPka, koncertuje už téměř každý víkend, nebo kdo ho inspiroval a jak se dostal ke grimeu. Krom koncertů a sessions, během, kterých se objeví třeba vedle Smacka, se toho ale kolem Paina moc neděje. Až na vydání tracku “2x TOLIK“ s DOTS crew, pod taktovkou Drymana z A51. Následující rok se pravděpodobně dozvídáme, proč bylo kolem Zeeho delší dobu ticho. Na Soundcloudu vyhazuje singl jménem “LUV“, kde se svěřuje s osobními a vztahovými problémy. V tomto tracku, můžeme Paina slyšet ve zcela jiné poloze, než doposud. Rapem se snaží do emotivního beatu vyrovnat s rozchodem se svou tehdejší přítelkyní.

Paradoxně byl možná rozchod, o kterém rapuje v tracku “LUV“, ten zásadní point, kdy se pro Paina všechno láme, odráží se ode dna a začíná sklízet. Hned v lednu 2019 startuje rok videoklipy k nabitým singlům “ZPÁTKY“ a “JINEJ“ v produkci týpka, který si říká CyperSound. Dále se objevuje na featu k tracku “INDEPENDENT“ na Ideově albu “TEMPO“. To je zřejmě zásadní setkání, jelikož právě Idea má jistý podíl na vývoji dalšího karierního růstu a “rapový knowledge“ tohoto mladého pražského MC. Další zajímavý člověk, s kterým v roce 2019 Pain spolupracuje, je producent Magenta. S tím vydává v pořadí již třetí EP, na které teasuje dope intrem a videem na Youtube. Tam upozorňuje, že jeho music není a nebude pro všechny, s čímž se dá souhlasit

Projekt s Magentou pojmenovali “JINÁ VLNA“. Zde můžeme najít povedený (za mě jeden z nejlepších) tracků jako je třeba “ŽIVOT“ nebo “DNESKA NE“, ke kterým vychází další sledované videoklipy. Svůj úspěšný rok 2019 podtrhuje například tím, že si jako jeden z mála Čechů zahraje na prestižním Outlook festivalu v Chorvatsku, nebo že je pozván do legendárního londýnského Mode:FM radia. A na vlně se veze Malej Zee i v roce 2020, kdy právě za pomoci Idey z Ty Nikdy labelu, vydává své první plnohodnotné album s názvem “KSICHT“. Zde potvrzuje vkus na výběr zajímavých beatů, které jsou pro tuzemskou scénu převážně od méně známých producers. O pár tracků se postarali i beatmakeři z Velké Británie, ke které má hudebně Zee opravdu blízko. Na albu se Pain textově rozvíjí a zní poněkud dospělejš. Například ke skladbě “PRVNÍ“ shrnuje celkem kriticky své mládí, ke kterým se vážou problémy, o kterých jsem se zmiňoval v brzké fázi jeho hudební kariéry.

Na albu můžeme slyšet na featech profláklé jména grime scény jako je třeba Smack a Tchagun z A51, nebo slovenského ridera Gleba. Tvrdší songy na první polovině alba, které jsou pro Paina typické, prokládá lovesongem s Laurou Weng, kde můžeme slyšet Paina v poněkud měkčí poloze a dodává tím albu potřebnou pestrost. Celý LP uzavírá tracky “STOPROCENTNĚ JÁ“ a “PATNÁCT“, ke kterým vychází videoklipy. Zejména greenscreenový vizuál k poslední zmíněné skladbě vypadá už poněkud promakaněji a dodává tak důležitost k prvnímu většímu solo projektu Paina. Album vychází krom obyčejných CD, také na vinylu, který v poslední době zažívají nezvyklý boom. Krom alba vyhazuje Malej Zee for fun home videa s dvorním producentem Magentou, který podlaďuje bars kytarovými melodiemi. Zajímavý koncept, kterého by se Pain mohl držet dál. Vzhledem ke koroně, je pro Paina, krom křestu alba, tento rok koncertově slabší, to i díky tomu, že musel zrušit část své tour, jenž plánoval s rapperem Darewinem.

V probíhajícím roce 2021 vydává prozatím čtyři povedené singly – “ČAS UTÍKÁ“,“KAŽDEJ“, “BANDANA“ a “DISTANC“. Na posledních dvou singlech se podílel již zmíněný Idea, tím tak stvrzují a prohlubují svoji spolupráci. Co mě stoprocentně přesvědčilo o rapových kvalitách Paina, je živý stream z Akropole, kde Pain sází 40 minut striktního rapu, bez žádných zbytečných keců nebo playbacku. Zde představuje širší veřejnosti se svým DJem Sirfreem, jak funguje album “KSICHT“ na živo. V přenosu se objevuje i Pepek (Idea). Společná energie a bars do tvrdých instrumentálů opravdu šlape, a i když se snažím nějakým osobním pocitům při psaní vyhnout, tento livestream doporučuju zchecknout. Jde totiž o to nejlepší, co během zákazu koncertů vyšlo. Pain momentálně prožívá, co se hudební produkce týče, nejproduktivnější fázi své kariéry a každým svým dropem nového singlu mě přesvědčuje, že svoji pevnou pozici, má na tuzemské rapové scéně opravdu zaslouženě.

nadcházející akce autora:

Safensound weekender – Praha – 23.-24.7.

Text // David

13. 2. 2013 – v toto na oko banální datum vzniklo něco, co z původního skromného a ne úplně sebevědomého článku přerostlo v nynější podobu. Právě v tento den totiž světlo světa poprvé spatřila Klubovna. Z původně hudebně publicistické rubriky na jednom z webzinů vznikl samostatně soběstačný projekt, který se však snaží navázat na původní ideu. Nedělat ze svých fanoušků pouhé bezduché konzumenty, ale aktivní součást celého mimořádně interaktivního projektu.

Sleduj nás na: