Sleep Token – Sundowning, album plný rôznych žánrov a príjemných prekvapení (Recenze)

Britský Sleep Token je mysteriózna kapela. Maskovaný image, vyznávanie „božstva“ s jednoduchým názvom „Sleep“ a hudba ktorá sa žánrovo zaradzuje len veľmi ťažko. Ich debutový album Sundowning je zmesou elektronickej hudby, indie, rocku, metalu či dokonca až popu.

83513873_2665753596840844_4436284763854077952_n

Sundowning sa začína príjemnou hypnotickou baladou The Night Does Not Belong To God, ktorá poslucháča vtiahne svojou príjemnou atmosférou ťahanou jemnými klávesmi. Táto akási melodická, atmosférická a najmä hypnotická atmosféra je samotné väzivo celého debutu kapely Sleep Token. Hneď po tejto päťminútovej ochutnávke sa atmosféra zvrtne do akéhosi temného, nechutného avšak stále vábivého songu The Offering, ktorý prekvapí slušným breakdownom. Ak by niekto bol natoľko odvážny, aby akúkoľvek skladbu od Sleep Token prirovnával k nejakej inej kapele, tak tu by sedela mierna paralela s albumom Alien od Northlane a to najmä využívaním elektroniky skákaním medzi náladami a tempami, technicky vyzrelým bubnovaním a podladenými gitarami.

A potom sa hneď nálada vracia naspäť do ďalšej citlivej a jemnej balady, Levitate. Ak to ešte nie je jasné, tak toto je idea prakticky celej, skoro hodinovej jazdy v réžií Sleep Token. Skákanie z nálady do nálady, odrážanie sa od mantinelov jedného žánru ku druhému, využívanie rôznych inštrumentov tak, aby si poslucháč nestihol zvyknúť na to čo sa odohráva v jeho ušiach. Textovo Briti pracujú s ľudskými témami s ktorými je jednoduché sa asociovať takmer v každom náladovom rozpoložení. To len a len napomáha počúvateľnosti celej nahrávky. Nie sú však tak natoľko prvoplánové, aby sa dali vysvetliť iba jedným spôsobom.

Dobrého je na tomto albume veľa, menovite napríklad Sugar s hymnickým a chytľavým refrénom, ktorý je len veľmi ťažko pustiť z hlavy. Ďalej je to napríklad spomínaný The Offering a rozhodne poteší aj pieseň Gods, ktorá by svoje miesto pokojne našla aj na albume rovnako britskej kapely Loathe. Je tu veľa z čoho si vyberať.

Na plné ocenenie a vychutnanie tohto počinu je však potrebná istá dávka trpezlivosti, nie je to album, ktorý sa dá stráviť jednoducho a na prvé počutie. Mne osobne trvalo niekoľko pokusov prísť Sleep Tokenu na chuť. Zároveň je potrebné uznať, že takmer hodinový runtime občas pôsobí až príliš zdĺhavo a vyčerpávajúco aj napriek konštantným hudobným zmenám a pokusom nepôsobiť príliš stereotypne a konštante prekvapovať poslucháča akým smerom sa jednotlivé piesne vyberú.

Najlepšie urobíte ak si tento album však pustíte a dáte mu šancu. Ako už bolo spomínané, dobrého je tu veľmi veľa a je si z čoho vyberať pre takmer každého. Sundowning je nesmierne ambiciózny počin s veľmi veľkým prísľubom do budúcnosti. Je jasné, že o mysterióznom božstve Sleep sme s ich debutovým albumom nepočuli poslednýkrát.

Jakub Bizup