Soundtrackové objevy seriálu Gossip Girl: Sum 41, The Pretty Reckless, Paramore a další!
Vstávej, Klubovno, je tady tvoje Super drbna! Přebírám Kačerovu soundtrackovou štafetu a tentokrát se společně vydáme do seriálových vod. Zaměříme se na seriál Gossip Girl (u nás uváděný pod názvem Super drbna), který byl vysílaný na americké televizní stanici The CW v letech 2007–2012 a zasvěcoval diváky nejen do života newyorské smetánky, ale především do hudebního světa plného tehdejších objevů a trendů. A přiznejme si, že vkus mnoha z nás byl formován i díky tomuhle seriálovému guilty pleasure.
Za soundtrackem Gossip Girl stála především Alexandra Patsavas, která stejnou funkci plnila např. na natáčení The O.C., Twilight nebo Bridgerton. V případě Gossip Girl šlo o výběr od neznámých newyorských kapel přes indie rock až po popový hity, co tenkrát otřásaly rádiovými hitparádami. Několikrát došlo i na covery nahrávek z minulého století a určití interpreti byli „recyklováni“ a prostřednictvím své tvorby opakovaně doprovázeli děj po dobu všech šesti řad. Songy byly prověřeny časem – některé zapadly, k jiným se ještě občas vracíme. Možná jsme jim postupem času dodali vlastní významy, možná si je ale také stále spojujeme se scénami, které nás s nimi seznámily. Pojďme si tedy připomenout oblíbené i nenáviděné postavy, ikonické i polozapomenuté scény a spletité zápletky jednoho z nejdůležitějších teen dramat nultých a desátých let 21. století!
Peter Bjorn and John – Young Folks
Všechno odstartovalo pískání. Tím totiž začíná song „Young Folks“, který byl vybraný pro úplně první scénu seriálu a který je už navždy spojen s příjezdem Sereny van der Woodsen na newyorský Grand Central, kde její návrat do města zpovzdálí pozoroval Osamělý chlapec aka Dan Humphrey. Švédská kapela Peter Bjorn and John tenhle singl umístila na své třetí album Writer’s Block z roku 2006 a pravděpodobně jste se mu nevyhli ani v případě, že jste Gossip Girl neviděli, protože kromě rádií zněl i z reklam a dvou her FIFA.
The Bravery – Believe
Newyorští The Bravery vydali v roce 2007 album The Sun and the Moon, ze kterého pochází singl „Believe“. Jeho kytarové sólo podkresluje hned ve druhé epizodě Serenino dramatické odhazování mobilu do odpadkového koše, k čemuž došlo po odhalení její aféry s Natem (přítelem její nejlepší kamarádky Blair).
Sum 41 – With Me
Sum 41 a jejich balada „With Me“ z pop-punkového alba Underclass Hero neoddělitelně patří k zadnímu sedadlu limuzíny a začátku vztahu Blair Waldorf a Chucka Basse, který se s pauzami táhl až do konce seriálu. Kdykoliv se frontman Deryck Whibley uprostřed koncertu Sum 41 vrátí na stage s akustickou kytarou a spustí svý „I don’t want this moment to ever end…“, tak se neubráním nostalgický chvilce. Nebýt totiž týhle seriálový scény, tak bych dost možná na jejich koncertě ani neskončila. Už se těším, až si dám letos „With Me“ znovu minimálně na Rock for People naživo.
The Pretty Reckless – Make Me Wanna Die & Kill Me
Co spojuje Gossip Girl a kapelu The Pretty Reckless? Taylor Momsen! Představitelka Jenny Humphrey se v průběhu natáčení seriálu vrhla na svou vysněnou hudební dráhu. Tvůrci Gossip Girl byli vstřícní a Taylor přizpůsobili nejen vývoj postavy a její postupný odchod (Jenny přešla do své gothic éry a nakonec opustila toxické prostředí Upper East Side, proti kterému stále více rebelovala), ale podporovali také hudební tvorbu Taylořiny kapely The Pretty Reckless jejím zařazováním do soundtracku. Jeden z nejznámějších singlů „Make Me Wanna Die“ z debutového alba Light Me Up doprovodil další ze scén Blair a Chucka, tentokrát na maškarním plese ve 4. řadě. The Pretty Reckless navíc ovládli závěr úplně poslední epizody Gossip Girl – do rytmu singlu „Kill Me“ kráčela po ulici nová generace středoškoláků z Upper East Side, než se spustily titulky.
Jemina Pearl, Thurston Moore – Sheena is a Punk Rocker
U Jenny Humphrey ještě zůstaneme, vývoj postavy a její potřeba projevit svůj návrhářský talent a zároveň nevoli ke dříve obdivované společnosti jsou podpořeny specifickým výběrem hudby. Thurston Moore ze Sonic Youth a Jemina Pearl z Be Your Own Pet společně pro novou generaci posluchačů nazpívali cover sedmdesátkových Ramones. „Sheena is a Punk Rocker“ si Jenny ve 2. řadě zvolila pro svou módní přehlídku, se kterou narušila konzervativní akci newyorské společnosti.
Angels & Airwaves – The Gift
V začátcích natáčení seriálu měli zrovna blink-182 pauzu, a tak tvůrci obeznámení s hudebními novinkami sáhli alespoň po nové tvorbě Toma DeLonga s kapelou Angels & Airwaves. Postavy z Upper East Side neustále začínaly a ukončovaly vztahy, k jejich randíčkám se proto perfektně hodily rockové balady. Jednou z nich je „The Gift“ z prvního alba ΛVΛ s názvem We Don’t Need To Whisper, který doprovodil první rande Sereny a Dana.
Paramore – The Only Exception
V pomalejším rytmu pokračujeme. Nekonečné spletité vztahy a jedno z emotivních loučení mezi Serenou a Natem ve 3. řadě definovali Paramore s „The Only Exception“, což je jeden z nejznámějších singlů alba Brand New Eyes z roku 2010. Dokonce se díky němu kapela dočkala nominace na Grammy. Paramore se Česku letos s koncertem znovu vyhnou, užít si je ale můžou případní posluchači evropské části The Eras Tour Taylor Swift, ovšem pouze v úloze předskokanů. Třeba alespoň dojde i na tenhle song.
The Kooks – Do You Wanna
Britští The Kooks vpadli pomocí chytlavé „Do You Wanna“ z alba Konk do jedné z nezapomenutelných intrik Blair Waldorf na konci 1. řady. Tohle bylo poprvé, co byla na televizních obrazovkách poražena antagonistka Georgina Sparks. Právě z této scény pochází hláška: „Haven’t you heard? I’m the crazy bitch around here.“
The Vaccines – If You Wanna & Somebody Else’s Child
Ve 4. řadě dostali hned dvakrát prostor britští The Vaccines s „If You Wanna“ (no jo, Britové, je podobnost názvu s výše zmiňovaným singlem The Kooks jenom náhoda?) a „Somebody Else’s Child“ z jejich debutového alba What Did You Expect from the Vaccines?. Zatímco první song znovu doprovázel milostné pletky (tentokrát Blair a Dana) a stal se jedním z nejznámějších singlů The Vaccines, „Somebody Else’s Child“ je naopak emotivní skrytou nahrávkou přidanou k poslednímu songu na albu, jelikož se stylem ke zbytku desky nehodila.
Florence + The Machine – You’ve Got the Love
Florence + The Machine se v seriálu objevili hodněkrát, a to nejen na soundtracku. Ve 4. řadě byli přímo součástí děje jako kapela na párty, vystupovali se svým „Cosmic Love“ z debutového alba Lungs. V Gossip Girl zaznělo ještě „Dog Days Are Over“ nebo „Heartlines“, nejdůležitější úlohu ale získalo „You’ve Got the Love“, které v samotném závěru seriálu asistovalo při klasickém setkání ve stylu „a žili šťastně až navěky“. Kdo by si nepamatoval Serenu ve svatebních šatech a její scházení po schodech, u kterých čeká Dan a všechny další postavy? Zajímavostí je, že šlo o cover, původní verzi nazpívali The Source s Candi Staton v osmdesátých letech.
BONUS
Lincoln Hawk – Everytime
Malá zmínka pro fajnšmekry! Kdo si pamatuje, že měl seriálový Rufus Humphrey svou kapelu z mládí? Později se z děje vytratila, ale fiktivní rockovou kapelu Lincoln Hawk jsme dokonce slyšeli hrát ke konci 1. řady a její koncert byl důležitější, než by se mohlo zdát – oživil starý románek Rufuse a Lily. No, pro seriálový účely to není úplně marný.
HONORABLE MENTIONS
Sebrala jsem odvahu probrat se obsahem mýho mp3 přehrávače a najít ještě další střípky Gossip Girl soundtracku, které (už) možná nejsou tak známé, ale rozhodně by neměly zapadnout. Ve většině případů se jedná o indie rockové kapely, které byly aktivní opravdu pouze někdy během let 2000–2010 a svou činnost dávno ukončily. Upozornit tak můžu na Two Hours Traffic a jejich chytlavé „Jezebel“ a „New Love“, v seriálu ale rozhodně zazněli víckrát. The Metros obohatili příběh o vliv britského punku prostřednictvím „Sexual Riot“. S dávkou tajemna a milostného napětí přišli Great Northern v rámci coveru „Bonnie and Clyde“ vytvořeného přímo pro Gossip Girl, opakovaně seriálem proplouval Julian Casablancas z kapely The Strokes („Ludlow St“, „Left & Right In The Dark“ a „Out of the Blue“ z jeho debutového sólo alba Phrazes for the Young, kde se mísí hned několik žánrů) nebo kapela Foster the People s nezapomenutelnými singly „Pumped Up Kids“ a Houdini“.
XOXO, Anett