Roztápajú Glad For Today svoju mladosť? Glad For Today – Melting Youth (Recenze)

Česká altrocková kapela Glad For Today prichádza so svojim debutovým albumom Melting Youth. Ten neostáva nič dlžný svojmu názvu. Melting Youth je plný mladíckeho zvuku, ktorý sa však miestami roztápa a odhaľuje jadro dospelosti. A ešte aby nie, veď kapela je na scéne už viac než 5 rokov a pred pár dňami si stihli zahrať koncert napríklad aj s Tiny Moving Parts! To už niečo znamená.

Glad For Today tuzemskej scéne už zrejme netreba predstavovať. Raketovému štartu vďačia najmä vďaka familiárnej, nostalgickej estetike a poctivému altrockovému, či punkovému zvuku. Na tomto fronte sa nič nemení, Melting Youth ostáva verný konceptu, ktorý si Glad For Today nastolili ako ústredný. Úvodná pieseň All We’ve Got začína zaujímavým sobášom elektroniky a gitár, ktorý mi nenápadne pripomenul najnovší album Architects. Znie to možno trocha šialene, ale fakt to tam počuť. A rozhodne to nie je na škodu, tento hymnicko – arénový hltivý zvuk okamžite poslucháča strhne do nálady albumu. Od úplného začiatku je v hudbe počuť urgenciu s ktorou samotná pieseň ďalej pracuje. Veľmi poteší aj milé gitarové sólo popri sing-alongovej vokálnej linke, ktorá sólo sprevádza.

Nasleduje singel Bittersweet, s ktorým sme mali možnosť sa zoznámiť už pred niekoľkými mesiacmi. Zo slušného tempa nastoleného na prvej piesni tu trocha spomalíme. Je potrebné pochváliť Honzove vokály, ktoré túto pieseň veľmi dobre ťahajú. Treba vyzdvihnúť najmä záverečný refrén, ktorý celú skladbu uzavrie veľkým singalongovým výbuchom.

Tretí v poradí, Wasting My Life, otáča náladu na albume do temnejšieho a ponurejšieho tónu. Frustrácia zo života a jeho úskalí je tu dokonale pretavená v texte, ktorý je pre mňa nosnou časťou piesne. Paradoxne, aj napriek svojej nálade pôsobí song takým feelgood pocitom. Obecne, taký ten hĺbavý feelgood pocit sprevádza viac-menej celú dosku. Čo je len a len dobre, a práve tu na nás pozerá dospelosť, ktorú pred nami kapela odhaľuje.

Štvrtou piesňou je najnovší singel The Rest of Me, ktorý mi trošička pripomína Basement. Vôbec nie zlé! Opäť treba pochváliť Honzov hlas respektíve to, akým štýlom je vokálová linka napísaná. Honza je v perfektnej symbióze so zvyškom kapely a v žiadnom bode skladby sa neprebíja so zvyškom inštrumentov. Osobne by som možno bol radšej, keby bol v mixe o trošička hlasnejšie, ale to je len detailík.

Prichádza prekvapenie! Moje obľúbené blastbeaty. Znie to šialene? Áno. Ale je to paráda. Na skladbe Not Just Another One na nás Glad For Today skutočne vyskúšajú blastbeaty v altrockovej piesni. Znie to perfektne, viac tu netreba dodať. Možno škoda, že počiatočná energia nesprevádza celú pieseň. Avšak, čo stráca na energii nestráca na urgencii, ktorá funguje až do samotného konca, kde si užijeme znova pár blastbeatov a poriadny twostep. Toto bude sranda na koncerte, to Vám garantujem.

Sofa Rodeo po predošlej piesni logicky spomaľuje. Je to taká chill-outová skladba s príjemným, laid-back refrénom. Treba zmieniť, že sme sa touto piesňou dostali takpovediac do druhej polovice albumu a doteraz Melting Youth nestíhal ani na sekundu nudiť. Čo je len a len skvelé. Tambourine to prezmenu ťahá skoro až do popového územia, kde klasický alt-rockový zvuk podporuje aj akustická gitara. Je to od chlapcov podarený ťah, ktorý vychádza na moje pomery veľmi dobre. Eponymná pieseň následne poriadne pritvrdzuje a značí návrat temnejšej atmosféry po dvoch veľmi príjemne naladených piesňach. Treba pochváliť záverečný pseudo-breakdown a následný refrén.

Opäť musím pozdvihnúť prácu s náladami na albume, v žiadnom bode tu nie je cítiť presýtenie akoukoľvek jednotlivou náladou, či už spomínanou „feelgood“, alebo hĺbavejšou a ponurejšou. V tomto vidím jednu z najsilnejších stránok albumu, je vhodný fakt na každú chvíľu a nestíha sa zaškatuľkovať do jednej škatule, či vojsť do slepej uličky z ktorej je už obtiažne sa vracať.

Album sa zatvára piesňou Upside Down, ktorá je vybudovaná okolo crescenda, veľmi slušného na pomery tohto žánru! Song s najdlhšou minutážou na albume graduálne buduje atmosféru a postupne pridáva jednotlivé pasáže, ktoré následne ukončia veľmi slušný a podarený album.

Melting Youth je excelentný debut tejto českej kapely a treba povedať, že rozhodne má minimálne solídne, európske, parametre. Je to príjemné a potešujúce, že v našich končinách vzniká takto kvalitná hudba. A zároveň je to aj symbolom pre podobne mladé kapely – že úprimná hudba spolu s kusiskom práce sa vypláca. Dámy a páni, užívajte si to, rastie nám pred očami fakt dobrá kapela! Je to taktiež možno aj prísľubom do budúcnosti, že sa možno v našich končinách už nemusíme rozprávať o „tuzemských mladých kapelách“ ale rovno o mladých európskych kapelách.

SLEDUJ KLUBOVNU

FACEBOOK

INSTAGRAM