Charli XCX: hyperpopová bohyně, která boří hranice moderní hudby

Snad nikdo se v posledních letech nepodepsal na vývoji hyperpopu tak, jako anglická rebelka Charli XCX. Umělkyně, která se svými drzými a nesmírně chytlavými songy pravidelně atakuje hudební žebříčky, ale neměla vždycky na růžích ustláno. Když v roce 2008 začala nahrávat svou tvorbu na Myspace, málokdo si troufl odhadovat, že o patnáct let později budou její songy znít na pódiích největších světových festivalů nebo třeba v oscarovém snímku Barbie. Začátkem června navíc vpouští do světa novou desku Brat.

Do povědomí hudebního světa se rodačka z Cambridge dostala díky promotérovi, kterého zaujaly její mixtapes na platformě Myspace. Už tehdy vystupovala na ravech, prvního velkého úspěchu ale dosáhla až v roce 2012 se songem „I Love It“, který kdo někdy neslyšel v rádiu, jako by nebyl. Korunku tomuto hitu nasadila už snad jen vystoupením na německém festivalu, ze kterého se stalo ikonické meme. Silným britským přízvukem tam Charli rýpala do polomrtvého publika se slovy: „Does anyone know this fucking song? I thought this song was big in Germany.“ No, dnes už je situace jiná a její fanoušci, kteří si říkají „Angels“, řvou lyrics k jejím písním v beznadějně vyprodaných klubech i na těch největších fesťácích.

Kritiky uznávaná, komerčně nezajímavá

Charli už ve svých začátcích dávala hlasitě najevo, že pomyslné „popové předpisy“ jsou jí ukradené. To se potvrdilo s vydáním debutové desky True Romance (2012), která sice získala vesměs pozitivní hodnocení od hudebních kritiků, ale téměř nulový komerční úspěch. Už tenkrát se ale o Charli XCX říkalo, že v moři vlivných a „prodávajících“ umělkyň je právě ona tou zlatou rybkou, která jednoho dne pohne s podobou moderního popu. Což se jí nepochybně podařilo. Ptáte se jak? No, kromě nepřetržité píle také díky producentovi A.G. Cookovi, který právě žánr hyperpop posunul a zpopularizoval.

Pod Cookovou taktovkou tak Charli vydala projekty Number 1 Angel, Pop 2, Charli a How I’m Feeling Now. Z celé diskografie je to ale právě zmíněná mixtape Pop 2, která pohnula popovou hudební scénou. Sama ji označila za umělecké dílo, které je inspirováno japonskou popovou hudbou a bude znít jako z jiného světa. A jestli nestačí zmínit, že na něm XCX spolupracovala s Caroline Polachek, Tommym Cashem a Tove Lo, dovolím si ještě přidat, že Pitchfork ho v roce 2019 posadil na 40. příčku v žebříčku The 200 Best Albums of the 2010s. Pop 2 pak provětrala na turné s kapelou producenta Jacka Antonoffa, nebo na Reputation Stadium Tour zpěvačky Taylor Swift. Jo, a z trochu jiného soudku, ale nutno podotknout. Charli XCX je zasnoubena s bubeníkem kapely The 1975, Georgem Danielem. Kromě toho, že ji Daniel doprovází na vystoupeních, také pracují na společných projektech. A že má zpěvačka kolaborací na kontě spousty…

Spolupráce a nová deska

Když už jsme se dotkli indiečkových ikon The 1975, stojí za to zmínit, že XCX s nimi a umělcem No Rome spolupracovala už v roce 2021. Vznikl tak track „Spinning“, který skvěle kombinuje typický zvuk XCX a esenci The 1975. Z hudebníků působících pod labelem Dirty Hit si pak ještě střihla feat s Rinou Sawayamou. Čestnou zmínku si pak zaslouží třeba ikona Tumblr éry Sky Ferreira, Troye Sivan, zpěvačka Lizzo nebo Caroline Polachek, se kterou tvoří Charli nepřekonatelně energické duo. Tyhle dvě ženy totiž ví, jak s moderním popem nakládat, což se ukázalo i na virálním tracku „Welcome To My Island“. Tenhle song svou chytlavostí strhne do hlubin (hyper)popu i toho největšího odpůrce moderní hudby.

To nejlepší nás ale podle Charli XCX teprve čeká. Už 6. června totiž vychází zbrusu nová deska Brat, kterou uvedla úspěšnými singly „Von Dutch“ a „360″. Zde si dovolím citovat slova magazínu Pitchwork, který Von Dutch popsal jako „song, který má srdce v klubu a zadek posazený na Harleyi, aneb další kapitola ve zpěvaččině veselé parodii na pomyslnou celebritu.“ Je perfektním spojením dance popu, clubu a electroclashe. K příležitosti oznámení desky Brat letos v únoru odehrála set s názvem PARTYGIRL pod taktovkou londýnského Boiler Room, který získal nejvyšší pozornost od jeho založení.

Jestli už virální úspěch songu „Speed Drive“ z filmu Barbie či singlů z desky Brat nepředpověděl, jak si teď Charli XCX stojí v poli popových celebrit, budou to právě recenze hudebních kritiků. Ale nepředbíhejme a nechme se překvapit, co si pro nás zpěvačka tentokrát přichystala. Jedno je ale jisté – o téhle interpretce, která boří veškeré hranice a mýty kolem moderního popu, teď bude slyšet více, než kdy předtím.

Text: Kája

klubovna logo banner

13. 2. 2013 – v toto na oko banální datum vzniklo něco, co z původního skromného a ne úplně sebevědomého článku přerostlo v nynější podobu. Právě v tento den totiž světlo světa poprvé spatřila Klubovna. Z původně hudebně publicistické rubriky na jednom z webzinů vznikl samostatně soběstačný projekt, který se však snaží navázat na původní ideu. Nedělat ze svých fanoušků pouhé bezduché konzumenty, ale aktivní součást celého mimořádně interaktivního projektu.

Sleduj nás na: